-05.png)
Alpine is sinds 2017 terug zoals we het nu kennen en ons Alpine Centre heeft zijn deuren inmiddels alweer twee jaar geopend voor iedereen. Maar hoe is Alpine eigenlijk ontstaan? In dit artikel vertellen we je meer over de oprichting en de mooie, maar vooral ook rijke historie van Alpine.
Jean Rédélé: coureur, technicus én ondernemer
Alpine is opgericht door Jean Rédélé. In 1922 geboren in de Franse plaats Dieppe en autoliefhebber pur sang. Daarnaast was Rédélé een verfijnd coureur en technicus. In zijn jonge jaren studeerde Rédélé in Parijs, voordat hij een eigen autodealerbedrijf begon met Renault.
De oprichting van Alpine
In de jaren 50 nam Rédélé, in zijn eigen Renault 4CV, deel aan vele autosport evenementen. Door zijn auto te blijven ontwikkelen, behaalde hij verschillende klasse-overwinningen in befaamde autosport evenementen als de Mille Miglia en de Coupe des Alpes. Door zijn succes in de autosport, besloot Rédélé in 1955 zijn eigen merk op te zetten; Alpine was geboren. De naam Alpine is een eerbetoon aan Rédélés’ grootse prestatie tot dan toe, de Coupe des Alpes.
De smalle en bochtige wegen gaven Alpine meer dan alleen een naam. Rédélé zag in dat niet alleen vermogen nodig was om hard te gaan. De wegen in de Coupe des Alpes werden overwonnen door laag gewicht, compact design en enorme wendbaarheid; fundamenten waarop Alpine op de dag van vandaag nog steeds voortborduurt.
De eerste successen
De eerste auto die Rédélé produceerde was de Alpine A106. De A106 was gebaseerd op de auto waarmee Rédélé zelf deelnam aan vele autosport evenementen, namelijk de Renault 4 CV. De eerste Alpine die geheel op een eigen chassis stond, was de A108. Welke verscheen in 1958.
Het jaar is inmiddels 1962 en het eerste echte succes van Alpine kwam met de introductie van de A110 Berlinette. In samenwerking met Renault kreeg Alpine steeds meer naamsbekendheid. De Alpine’s werden immers verkocht en onderhouden door Renault Dealers.
Alpine in de autosport
Het eerste grote autosport succes van Alpine kwam in de begin jaren zeventig. Alpine was een geduchte deelnemer in verschillende, toonaangevende rally’s. De befaamde Rally van Monte Carlo werd in 1971 voor de eerste keer in de geschiedenis van het merk gewonnen. In 1973 herhaalde Alpine dit succes door de rally opnieuw op zijn naam te schrijven. Later dit jaar bemachtigde het merk ook de World Rally Championship Manufacturers’ titel.
De meest bekende overwinning boekte het merk in 1978, toen Didier Pironi en Jean-Pierre Jaussaud als eerste over de streep kwamen tijdens de 24 uur van Le Mans.
Een nieuwe fabriek in Dieppe
In de tussentijd groeide de verkoop van straatauto’s. In Dieppe, de geboorteplaats van Rédélé, werd een nieuwe fabriek gebouwd voor de productie van Alpine. In diezelfde fabriek worden ook de huidige Alpine’s geproduceerd, samen met enkele sport modellen van Renault.
Alpine ging door de jaren heen door met het introduceren van nieuwe modellen. In 1971 werd de opvolger van de A110, de A310 geïntroduceerd. Deze werd opgevolgd door onder meer de A310 V6 en de GTA.
De terugkomst van een legende
In 1995 reed uiteindelijk de laatste Alpine uit de fabriek en er volgende een radiostilte van meer dan 20 jaar. In 2009 waren er geruchten dat Groupe Renault met plannen kwam om het merk te herintroduceren. In 2017 was het dan eindelijk zover. De nieuwe A110 serie was een feit. De terugkomst van een legende.
ZELF IN EEN ALPINE RIJDEN?
Vraag nu een proefrit aan huis aan via onze website.
PROEFRIT AAN HUIS AANVRAGEN